Blogg

Animerade seriefigurer i andra miljöer

Published

on

Tack vare den moderna tidens teknologi, har animation och verklighet i allt högre grad gjuts samman. Idag ser man allt oftare tecknade seriefigurer och liknande artistiska gestaltningar i sammanhang utanför sina egna miljöer. Tack vare animation, kan man således skapa nya tolkningar av vår värld. Här nedan skall vi gå igenom fyra sätt som tecknade och animerade seriefigurer brutit sig loss från barnfilmerna och beträtt vår verklighet.

Artistiska tolkningar av vår värld

Något som blir vanligare idag är implementationen av tecknade seriefigurer i det vardagliga livet. Dessa krabater och deras livsstilar hör inte längre enbart hemma i Tv-serier eller i tecknade filmer. De kan även delta i spelfilmer, likväl som ta en stor plats som interaktiva karaktärer i den fysiska tillvaron. Här nedan kan du läsa om vad teknologin tillåter för idag när det kommer till att animera tecknade figurer i andra miljöer. Vi har här listat fyra avenyer och aspekter av underhållning där du finner dem idag.

Avenyer för tecknade seriefigurer

  • Data- och Tv-spel
  • Spelfilm
  • Reklam
  • Hologram

Data- och Tv-spel

Det förekommer även mycket animering och tecknande av seriekaraktärer inom spelsfären. Då syftar vi inte enbart på tex. casino utan licens, utan även inom gamingen. Data- och Tv-spelsproducenter kan även ta sig mer frihet och vara mer grundliga i sitt användande av seriefigurer tack vare större budgetar och expertis inom grafisk skapelse.

Bland annat är spelet Cuphead omåttligt populärt och otroligt snyggt. Här spelar du som namnet tyder på med en karaktär vars huvud består av en kaffekopp. Stilen och designen på spelet efterliknar de gamla tecknade Disney-filmerna från 1930 och 40-talet. Genren kring att skapa spel i den här stilen har blivit alltmer utbredd. Det finns dock även mer avancerad animation av seriefigurer att finna när du tittar på gamingvärlden.

Bland annat har många av de gamla karaktärerna som vi väl känner till gestaltats i mängder av olika spel. Spongebob, Kalle Anka och Aladdin har alla egna spel där de presenteras i varierande stil och design. Här kan de även sättas i miljöer som inte stämmer överens med deras tecknade och animerade form. Det skapar en kontrast som är tilltalande och engagerar spelaren visuellt.

Spelfilm

Den första avenyn dit tecknade seriefigurer har sökt sig är till spelfilmer. Det primära exemplet på denna typ av rulle är bland annat Space Jam samt Vem satte dit Roger Rabbit. Båda dessa filmer består till viss del av tecknade seriekaraktärer och animation, medan andra roller spelas av riktiga människor.

I Vem satte dit Roger Rabbit (originaltitel Who Framed Roger Rabbit) skall en detektiv spelad av en människa utreda en tecknad värld och de brott som begåtts där. Space Jam handlar om en basketturnering, även den i en tecknad värld, där dock NBA-stjärnan Michael Jordan spelar sig själv i sin naturligt mänskliga form.

Det finns även andra exempel på när animering tagit en plats i vanliga spelfilmer. Inte minst i form av CGI (Computer Generated Images), vilket man tydligt kan se i bland annat Hobbit-filmerna. Framstegen inom området kring CGI har lett till att det blir mer vanligt med denna typ av implementerad teknologi. Man kan således förvänta sig fler tecknade seriefigurer som framöver kommer ta plats bredvid fysiska föremål och personer.

Reklam

Även reklamsfären har sett ett allt högre användande av tecknade seriefigurer som en del av sina marknadsföringskampanjer. En fördel med att använda sig av en animerad karaktär för att göra reklam är att de kan tilltala såväl unga som vuxna människor. Ett typiskt exempel på reklammotiverade karaktärer av den här arten är tex. inom branschen kring frukostflingor.

Här finner du många olika typer av tecknade seriefigurer som skall försöka sälja en vara till barnen. Detta kan även leda till hela serier och Tv-program, där äventyren som äger rum på Tv-skärmen relaterar kring tex. frukostflingor. Av vissa ansedda att vara en smått ohederlig reklamtaktik, då barn är målet för marknadsföringen, har det dock visat sig vara effektivt. Vissa ser dessa som rena skämt, men för andra kan de ses som grova skämt.

Idag finns det tex. få som inte känner till karaktären Tony the Tiger från Frostie’s-flingorna. Ytterligare exempel på marknadsföringar med tecknade seriefigurer är från dryckesindustrin. Både Nespresso och Nestlé har tidigare använt sig av animerade karaktärer och miljöer i sina reklamfilmer. Några av dessa har även blivit prisbelönta för hur välgjorda de är. När McDonald’s skulle lansera sin mobilapp, använde de sig även av animerade karaktärer och seriefigurer från Star Wars-universumet.

Hologram

Sist men inte minst finns det även möjligheter för oss människor att idag vandra omkring tillsammans med animerade seriefigurer. Detta sker då tack vare tekniken kring hologram. Ett hologram är ett koncept som tillåter för en projektion av alla möjliga ting. Så länge det du vill visa upp kan brytas ner i pixlar, går det även att projicera via ett hologram.

Cartoon-jätten Disney har länge arbetat för att denna teknologi skall bli en del av deras verksamheter på bland annat nöjesparker. Idag vandrar det människor omkring utklädda till populära seriekaraktärer såsom Kalle Anka och Musse Pigg på Disney’s karnevaler och tivolin. Det här är dock något som du kommer börja att se mindre av. I ställer kommer dessa figurer framöver att bestå av interaktiva hologram.

Andra typer av tecknade seriefigurer i hologram kommer man kunna se även på film. CGI-teknologin tillåter idag för att de kan framställas, dock kommer hologram att bli den naturliga övergången. Då slipper bland annat skådespelare att föreställa sig det animerade objekt de handskas med. I stället kommer de att se tex. en tecknad karaktär lika tydligt som biobesökarna.

Trending

Exit mobile version